Skip to main content

2021-06-22: Frågor om våra resor med anledning av coronaviruset

Uppdaterad: 2021-07-01

Med anledning av pandemin har många frågor kring sitt resande. Här ger vi mer information och har sammanställt svaren på de vanligaste frågorna. Vi blickar framåt och följer noga utvecklingen kring resandet. Vi anpassar våra resor efter rådande läge vid tiden för avresan. Sidan uppdateras löpande. 

Vi vill att du ska kunna känna dig trygg med att boka och samtidigt kunna avvakta utvecklingen. Därför erbjuder vi just nu Öppet köp som innebär att du kan avboka resan och få full återbetalning. Läs mer här Boka resa med Öppet köp. I övrigt gäller paketreselagen och våra resevillkor (se mer information nedan).

Om du är intresserad av att boka buss för ett företag eller en förening, kontakta oss så hjälper vi dig med ett bra upplägg för just din resa. 

För information om coronaviruset och resenärer i kollektivtrafiken se separat nyhet här.

Vi på Byberg & Nordin tar våra resenärers säkerhet på största allvar och följer myndigheternas rekommendationer. Vi utvärderar situationen löpande för alla resor inom och utanför Sverige som finns i vårt utbud. Eventuell information om intyg och dyl. för resor utanför Sverige kommer att läggas upp på respektive resa så fort vi vet vad som gäller. 

Covidbevis för resor i Europa

EUs gemensamma covidbevis är ett dokument - digitalt eller på papper som visar att du har fått vaccin mot covid-19. I e-tjänsten Covidbevis.se kan du från 1 juli få ett bevis på vaccination. Det är upp till varje land att bestämma om vilka intyg och vad som gäller vid inresa i landet, och det är resenärens ansvar att ta reda på vad som gäller inför avresa. Här kan du läsa mer om att söka covidbevis. Information om vad som gäller i respektive land uppdateras löpande och finns här på Sweden Abroad. Se rutan " Lägesbild och reseinformation". I den första versionen av Covidbevis ingår enbart ett bevis på att du är vaccinerad mot covid-19. E-hälsomyndigheten arbetar för att även ett bevis på negativt covid‑19‑test och ett bevis på tillfrisknande ska ingå. 

Vi följer informationen om covidbevis och informerar berörda resenärer om vad som gäller närmare inpå avresa. 

Hur genomförs era arrangerade resor med tanke på covid-19?

Vi följer löpande de restriktioner som finns och anpassar oss efter rådande läge. Några av de åtgärder vi hittills infört finns nedan. Dessa kan komma att revideras beroende på förändrade restriktioner. 

  • För att skapa tryggare resor begränsas antalet platser ombord till ca 35 personer per buss nu för våra arrangerade resor (i en normalstor buss ryms ca 50 personer). Detta gäller i dagsläget fram t.o.m augusti. 
  • Bussarna rengörs noga på daglig basis. 
  • Vi rekommenderar dig att ta med handsprit för eget bruk. 
  • Våra chaufförer informerar dig om vad som är viktigt att tänka på under resan.
  • Kom ihåg att stanna hemma om du känner dig sjuk eller har förkylningssymptom. Vi hälsar dig välkommen åter när du känner dig frisk. 


Vilken information gäller från UD och Folkhälsomyndigheten? 

UD är den instans som avråder (alternativt  förlänger eller häver en eventuell avrådan) för icke nödvändiga resor till länder i Europa. Vi fortsätter följa utvecklingen och utvärderar situationen inför kommande resor.

Vi genomför inte resor till områden där UD eller myndigheterna vid resans tidpunkt avråder från resor.

Här kan du läsa aktuell information från UD och UD:s reseinformation

Från och med den 1 juli lättades restriktionerna i Sverige.

Här kan du läsa mer om Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande corona/covid-19


Kommer min planerade resa att bli av?

Vi anpassar våra resor efter gällande råd och rekomendationer och ser fram emot att kunna resa alltmer framöver. 

Om du har beställt en resa till områden som avråds från UD med avresa den närmsta månaden kommer du att bli kontaktad personligen av oss och få mer information om avbokning och återbetalning.

Har du beställt en resa till berörda regioner med senare avresa ber vi dig avvakta situationens utveckling tillsammans med oss. Vi utgår från att din resa kommer att genomföras som planerat, men du kommer att bli kontaktad av oss om situationen förändras.
 

Jag vill avboka min resa, får jag pengarna tillbaka?

När du bokar en resa med Byberg & Nordin är du skyddad av paketreselagen. Det betyder att om myndigheterna avråder från resor till ett land eller en region vid tidpunkten för avresa kommer vi att ställa in din resa och du får tillbaka pengarna för resan. 

Om du vill avboka en resa som inte omfattas av myndigheternas avrådan är det våra ordinarie avbokningsregler som gäller. Dessa hittar du här i våra resevillkor.
 

Om du har ytterligare frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss på telefon:
010-722 03 00 eller e-post: info@bybergnordin.se

 

 

 

 

Fritextsökning
Resekalender
Kontakta oss
Adress:
Byberg & Nordin Busstrafik AB
Vallenvägen 45
873 98 Nordingrå
Sweden